.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشکلات برنج​کاران در فصل نشای شالیزار ؛
دستمزد 120 هزار تومانی، برنجکاران مازندران را شوکه کرد+ واکنش فیاضی
شمال نیوز: کشاورزان برنجکار مازندرانی می گویند دستمزد درخواستی امسال نه تنها نسبت به سال گذشته بیشتر از دو برابر شده، بلکه ممکن است در زمان اوج نشای شالیزارها نیز افزایش یابد.

شمال نیوز: کشاورزان برنجکار مازندرانی می گویند دستمزد درخواستی امسال نه تنها نسبت به سال گذشته بیشتر از دو برابر شده، بلکه ممکن است در زمان اوج نشای شالیزارها نیز افزایش یابد.

به گزارش شمال نیوز، مازندران 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون کمتر از 10 درصد آن نشا شده است.

دستمزد هر کارگر مرد برای نشا در شالیزارهای مازندران، پارسال بین 40 تا 60 هزار تومان بود و زنان نیز 50 تا 75 درصد دستمزد مردان را طلب می کردند.

بررسی ها نشان می دهد که هم اکنون هر کارگری که بخواهد در خزانه برنج، بوته شالی را برای نشا در شالیزار آماده کند، دستمزد 170 هزار تومانی درخواست می کند.

کار کردن در خزانه برنج به خاطر سختی شرایط کار، گران ترین نرخ دستمزد را دارد و نشا نیز پس از آن قرار می گیرد.

کشاورزانی که مجبورند برای کار در شالیزارهای خود از کارگران روزمزد استفاده کنند باید علاوه بر دستمزد، صبحانه ، ناهار و عصرانه آنها را هم تامین کنند.

کشاورزان شهرستان های آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد و فریدونکنار که با کمبود آب نیز در ابتدای فصل شالیکاری مواجه هستند و از هم اکنون موتور پمپ های چاه های کشاورزی را روشن کرده اند، به یکباره پس از آماده سازی و آب تخت کردن اراضی در برابر افزایش جهشی دستمزد نشاکاری قرار گرفته اند.

کشاورزان مازندرانی می گویند که قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر گواهی شده، کود و سم، گازوئیل، قطعات یدکی تیلر و تراکتور، کارمزد تراکتور برای شخم و شیار و آب تخت کردن، تعمیرکاری وسایل کشاورزی و دستمزد نشاکار به نسبت سال گذشته حدود 150 درصد افزایش یافته است.

آنان بر این اعتقادند که قیمت برنج سفید در فصل زراعی جاری به میزانی قابل افزایش نیست که بتواند هزینه ها را جبران کند.

کشاورزان برنجکار مازندرانی همچنین پرداخت دستمزد بالا به صورت نقدی را در حالی که خود فاقد نقدینگی هستند، از دیگر مشکلات شالیکاری برشمردند.

به گزارش ایرنا، کشاورزان مناطق مرکزی مازندران در نخستین روزهای اردیبهشت در حالی که هنوز مشغول آماده سازی شالیزارهای خود برای نشا هستند با اولین نشانه های خشکسالی نیز رو به رو نیز شدند.


واکنش به دستمزد ۱۵۰ هزارتومانی در شمال

عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مزد ۱۵۰ هزار تومانی برای کارگران نشا کاری در شمال کشور تصریح کرد: کار کشاورزی مخصوصا برنج کاری اصلا مقرون به صرفه نیست در حال حاضر یکی از پرضررترین کار، در استان مازندران کار کشت برنج و کار شالیزاری است و علی رغم اینکه ضرر مکرر قابل توجهی که دارد باز هم کشاورزها به کار خودشان ادامه می دهند.واکنش به دستمزد ۱۵۰ هزارتومانی در شمال/ نرخ بالای کارگران شالیزار برای کشاورزهای ایرانی به خاطر واردات برنج خارجی

وی به بولتن گفت: همین ادامه دادن کشاورزان شمالی به کار خودشان باعث شده که کشاورزی متاسفانه کم رونق شود و به خاطر همین بسیاری از آنها زمین های کشت خود را فروختند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران تاکید کرد: دیگر برای کشت برنج استقبال نمی شود دلیلش این است که زیان دهنده شده و به خاطر همین است که نهادهای کشاورزی گران و دستمزده کارگران ساده افزایش پیدا کرده است.

فیاضی با اشاره به مشکلات کشاورزان شمالی گفت: کشاورزها با مشکل آب مواجه هستند و برای مثال من در منطقه سرخرود هستم در ناحیه محمود آباد که زمین های حاصلخیز هم دارد متاسفانه آب یکی از مشکل اساسی مردم برای کشاورزی است.


 نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: ما برای وزیر نیرو نامه نوشتیم و تذکر دادیم که پیگیری کنند ولی متاسفانه هیچ فکری به حال آن نکردند در مجموع می خواهم بگویم کشاورزی الان خیلی زیان دیده است.

 وی با اشاره به واردات بی رویه و بیش از حد نیاز برنج خارجی به کشور افزود: مسئولین بدون ضابطه برنج های خارجی وارد می کنند و تمام نهادهای کشاورزی با افزایش چند برابری مواجه بودند و این ها همه مشکلات کشاورزی ما هستند.



ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها : قيمت برنج
نظرات خوانندگان :

نا شناس 5 ارديبهشت 1393
ای چی شی بمونسته ...
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
خدا بخیر کنه

170 هزار تومن واسه برداشت جونهشالی از خزونه! چه مسخره بازیه آحه؟!
اگه همیجور پیش بره باید برنج هم قیمتش 2 برابر بشه
والا
نا شناس 6 ارديبهشت 1393
يه مطلبي هم راجع به پرتقالهاي توي انبار مانده ما بنويسيد!
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
ای بابا
همین برنج هم هفته بعد یادشون میره
پتقال که گذشت
اینا همین جوری هستن
حسین 6 ارديبهشت 1393
کسی فکری کنه به حال کشاورزا. هزینه برنجکاری سه تا پنج برابر شده ولی قیمت برنج کمتر از دوبرابر و همچنین هزینه زندگی چندین برابر شده که همه اینا شیفت پیدا میکنه روی درامد کشاورز که بسیار کمتره. کشاورز مجبور به دوبار کشت میشه ولی بازم نسبت به 10 سال گذشته زندگی سخت تری داره این یعنی کار بیشتر درامد کمتر در نهایت خدای ناکرده نابودی کشاورز و فروش زمین و...
کارشناس کشاورزی 6 ارديبهشت 1393
بنام خدا
بنده به عنوان یک کارشناس به کشاورزان زحمتکش که برنج را به رنج بدست تولید میکنند توصیه میکنم که با توجه به شرایط جوی و کمبود آب احتمال بروز خسارت وجود دارد بنابراین برای جبران بخشی از محصول برنج خود را نزد صندوق بیمه کشاورزی بیمه نمائید البته من هم مثل شما اعتقاد دارم که حمایت بیمه کافی نیست اما وقتی دولت هیچ امکاناتی برای جبران خسارت فراهم نمیکند پس باید با انتقاد منصفانه از صندوق بیمه بانک کشاورزی از حمایت های آن بهره مند شد
پس تا فرصت باقیست نسبت به بیمه محصول خود اقدام فرمائید
خدا قوت برار ته خسته تن بلاره
یک کشاورز فریدونکناری 6 ارديبهشت 1393
با تشکر از مطلب خوب شما که کاملا درسته و به همین خاطر امروز نتونستیم کارگر بگیریم . متاسفانه اکثر کارگران از یک منطقه خاص هستند که قیمتها رو خودشون بین هم مشخص می کنند و بعضی از کشاورزها هم به دلیل عجله ای که دارند به گرونتر شدن این وضع کمک می کنند
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
وقتی که برنجهای مصنوعی ووارداتی ازسوی مافیای بازارواردوبدون هیچ طعم ومزه ای برسرسفره مردم قرارمیگیرندنتیجه اش همینه!چون ازبس واسطه ودلال تواین جامعه هست وبخش دولتی صرفاًراه رابرای این دزدان سرگردنه امن میکند.چون برنج خوب وباکیفیت داخلی رابه ثمن بخس ازکشاورزفلک زده میخرندوصادرمیکنندوبجای آن باسمتی گلستان وهایلی ومحسن وحسن تقی ونقی و...به خوردخلق الله میدهند.ومسولین مربوطه ونماینده هابافشارواصرارمردم وبجهت خالی نبودن عریضه اظهارنظری غیرتخصصی وغیرکارشناسی میکنندکه صدایشان به گوش خودشان هم نمی رسد. ولی حیف شدکه بابی توجهی زمینهای بکرکشاورزی شمال تبدیل به ویلاوقهوه خانه(معتادخانه)سنتی!! ورستوران ومجتمع تجاری و...شده وعنقریب طعم برنج شمال به خاطره ها سپرده خواهد شد.!!!؟؟؟
ف درزي 7 ارديبهشت 1393
از دوران مشروطيت تا به امروز دولت دست سياستمدارهاي مازني بود واين آقايان هيچ كاري براي مازندران انجام نداده بلكه بزرگترين ضربه را به استان ما وارد كردند،الان پسته كارهاي رفسنجان هركدام زندگي مرفهي دارند درصورتي كشاورزهاي ما اول مهر براي گرفتن وام كشاورزي تو بانكها صف مي كشند.خدا آخروعاقبت كشاورزان را به خير كند انشاالله.
بچه ی یک کشاورز 7 ارديبهشت 1393
واقعا خیلی سخته که آدم بچه یک کشاورز باشه و بتونه به زندگیش ادامه بده،هرکاری که میخواهیم انجام بدیم میگن: باشه واسه شهریور که برنج هارو درو کردیم، بعد چون شغل دیگه ای ندارن مجبورن همون موقع ارزون بفروشن، و چون ارزونه نمیتونن به قول هایی که به ما دادن عمل کنن کل پولشون میره واسه بده کاری نشا و دستمزد تراکتور و...
هر سال هم این وضع داره تکرار میشه، حالا که دستمزدا انقدر بالاست حداقل برنج باید قیمتش بره بالا دیگه، ولا زندگی واسه ماها خیلی سخته، هیچکی هم نیست که جواب بده قانع بشیم...
کشاورزساروی 7 ارديبهشت 1393
با سلام خدمت تمامی کشاورزان وزحمت کشان مخلص وعرض خسته نباشید وخدا قوت درسته که حمایت بیمه کامل نیست وتمامی خسارتها رو پرداخت نمیکنه ولی خدایش کدام نهادویا سازمان درزمان بروز خسارت به کشاورز حمایت میکند؟ایاتابحال در زمان بروز خسارت حتی سازمان مربوطه حالی از کشاورزان پرسید؟ایاحتی یه خدا قوت به ما کشاورزان گفتند؟تنها جایی که حتی با مبلغ اندک حمایت میشیم فقط وفقط صندوق بیمه کشاورزی مستقر در بانک کشاورزی هست.لازم میدانم اززحمات کارشناسان ومسولین بیمه کشاورزی ساری تقدیر وتشکرکنم. برار شمه خنابدون
نا شناس 6 ارديبهشت 1393
در بسیاری از روستاها نیروی کار وجود ندارد یا به شدت کم شده است چند درصد جوانان به شغل کشاورزی اشتغال دارند؟ بیکاری وحشت ناک بیشتر مربوط به دارندگان مدرک تحصیلی دانشگاهی است
==== 7 ارديبهشت 1393
با توجه به وضع فعلي كشاورزي وتلاش دولت درجهت كاهش قيمت محصولات كشاورزي ازطريق واردات توسط عوامل وابسته وجلوگيري ازاعتراض مصرف كنندگان كه70درصد انها ازجمله كشاورزان درزيرخط فقر هستند بنظر ميرسد ساده ترين راه تبديل كاربري واحداث ساختمان براي خريداران ويلا است كه همين فروشندگان ميتوانند حد اقل با فروش زمين وكار سرايداري حداقل 5سال ادامه زندگي دهند به قول معروف ستون به ستون فرج است . اياپيشنهاد بهتري وجود دارد؟دق دلي كشاورزان هم درمي ايدوسند سواردرچندروزپايان عمر سمندسوارهم ميشود
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
کشاورزان کپر نشین دیروز شدن کشاورزان کاخ نشین امروز . خدا وکیلی کدوم کشاورز از لحاظ اقتصادی وضعش ضعیفه ؟ تا دیروز اسب سوار بودند امروز ماشین شاسی بلند سوارند. تا دیروز تلویزیون سیاه و سفید داشتن امروز به سینما خانگی راضی نیستند . راستی مگه شهریها کشاورزی میکنن که دستمزد شده مثلا" 170 هزار تومان . خودشان کارگرند . خودشان میکارند و خودشان برداشت میکنن و خودشان نرخ تعیین میکنن.
پویا 7 ارديبهشت 1393
سلام. به تمام کشاورزها میگم اصلا ناراحت نباشن .قراره بعضی از اقازاده ها ومافیاها کارگر ارزان قیمت چینی وهندی بیارن ومسولین هم مجوزشونو صادر کردن
نا شناس 8 ارديبهشت 1393
شمال نیوز چرا کامنت ها رو نمیزاری چی شد اقای.....
علی 10 ارديبهشت 1393
کدوم کشاورزکاخ نشین شده,شاسی بلندداره؟البته شما خواب دیده ایدیا شایدسریال پایتخت 3شماراآگاه کرده است,برنجکاراگرزرنگ باشه وزمین خودش را بفروشدودرآن خانه وویلا ساخته بشه,آنوقت میتونه شاسی بلند بخره وشما وامثال شماهابرنج هندی وپاکستانی که لیاقت شماست میل بفرماییدانشالله.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.121 seconds.